U gaat de Femibion ​​website verlaten en wordt doorgestuurd naar een externe leverancier / partner website. Wilt u doorgaan?

FEMIBION has developed supplements for the special phases of pregnancy, from before conceiving to the end of breastfeeding. FEMIBION food supplements provide well chosen nutrients that, used as a complement to a balanced and varied diet, can support the mom and the baby during this special and exciting time.

FEMIBION has developed supplements for the special phases of pregnancy, from before conceiving to the end of breastfeeding.  FEMIBION food supplements provide well chosen nutrients that, used as a complement to a balanced and varied diet, can support the mom and the baby during this special and exciting time.

Mag ik nog kaas, sushi, filet americain en eieren eten nu ik zwanger ben? En wat met alcohol, cola en koffie?

Mag ik nog kaas, sushi, filet americain en eieren eten nu ik zwanger ben? En wat met alcohol, cola en koffie?  Hieronder vind je een aantal tips over wat je wel en niet mag eten tijdens je zwangerschap hoe je de komende negen maanden kan overleven met je smaakpapillen intact.

Het is één van de meest ironische dingen in het leven dat je, net wanneer je last hebt van verscheurende honger, niet mag toegeven aan je lievelingseten. Wanneer je je tijdens de zwangerschap onthoudt van bepaalde voedingsmiddelen, bescherm je daarmee jezelf en je baby tegen het onnodige risico op voedselvergiftiging. Het goede nieuws is dat er nog heel wat lekkere voedingsmiddelen overblijven die je wel mag eten en die prima zijn voor jou en je baby.

Zwanger & fruit en groenten

Zolang je fruit en groenten grondig wast, mag je zonder probleem eten als je zwanger bent. Eigenlijk wordt dit zelfs aangemoedigd! Zowel in fruit als in groenten zitten belangrijke vitaminen en mineralen en ook nog vezels, dus probeer om er elke dag ongeveer vijf porties van te eten.

Zo zijn bosbessen en braambessen een belangrijke bron van vezels en vitamine C en bevatten spruitjes folaat. Vooral groenten met groene bladeren, zoals broccoli, kool, boerenkool en spinazie zijn een belangrijke bron van folaat¹.

1Inname van extra foliumzuur verhoogt de folaatconcentratie bij de moeder. Een lage folaatconcentratie bij de moeder is een van de risicofactoren voor afwijkingen in de ontwikkeling van de neurale buis bij de groeiende foetus. Vrouwen worden daarom aanbevolen om dagelijks 400µg extra foliumzuur in te nemen gedurende minstens één maand vóór en tot drie maanden na de bevruchting. Het verband tussen een lage folaatconcentratie bij de moeder als belangrijke risicofactor voor afwijkingen aan de neurale buis is wetenschappelijk bewezen. Naast deze factor zijn er ook andere (zoals erfelijke factoren) waardoor het risico op een afwijking aan de neurale buis kan toenemen.

Zwanger & kaas

Vermijd niet-gepasteuriseerde kaas, schimmelkaas en kaas met een zachte korst. Ze kunnen de schadelijke listeria bacterie bevatten.

Je mag echter nog wel genieten van een stukje harde kaas, want dit is een belangrijke bron van eiwit, calcium, vitamine A (een vet oplosbare vitamine) en vitamine B2.  Alhoewel Parmezaanse kaas van niet-gepasteuriseerde melk wordt gemaakt, bestaat er slechts een zeer laag risico op besmetting en is er dus geen enkele reden om je spaghetti Bolognaise zónder te moeten eten. Roomkaas en kwark zijn ook prima (wanneer steeds gekoeld bewaard) en zijn op een stukje havercake een lekker vieruurtje.

Zwanger & vlees

Vlees mag je zonder probleem eten wanneer het goed gebakken is. Mager vlees en kip zijn een belangrijke bron van eiwit terwijl rundvlees, vooral de delen van de bout en filet, een bron van ijzer zijn. Zo zijn er zelfs nog meer redenen om van een stukje te genieten terwijl je zwanger bent. 

Er bestaan echter wel uitzonderingen. Filet americain, carpaccio, gemalen varkensvlees en biefstuk "saignant" gebakken mogen allemaal niet omwille van een risico op besmetting. Ook lever is een 'neen' want die bevat een hoge concentratie aan vitamine A en dat kan schadelijk zijn voor je baby.

Paté mag wel, maar dan alleen wanneer hij een warmtebehandeling (UHT= Ultra Hoge Temperatuur) heeft ondergaan en geen lever bevat.

Zwanger & eieren

Eieren voorzien in een aantal belangrijke nutriënten waaronder eiwitten, vitamines B2, B12 en D, en daarnaast ook in de mineralen selenium en jodium. Ze bevatten ook omega-3 vetten, dus je moet ze niet meteen helemaal vermijden. Het belangrijkste is dat je geen rauwe of zachtgekookte eieren eet omdat deze een bron van salmonella kunnen bevatten wanneer ze niet goed genoeg verhit worden. Dit geldt ook voor chocolademousse, zelfgemaakt roomijs, vers gemaakte vanillepudding, tiramisu, sabayon en crème brûlée. Mayonaise die je in de winkel koopt, is OK maar dan moet die wel gepasteuriseerd zijn, dus kijk zeker op het etiket. Hardgekookte eieren, quiches of een Spaanse omelet zijn prima (een perfect tussendoortje halfweg de voormiddag), maar ze moeten wel steeds goed verhit zijn.

Zwanger & vis

Twee porties vette vis per week zoals makreel, zalm en sardienen zijn een belangrijke bron van eiwitten en van omega-3 vetzuren. 

Rauwe vis en schaal- en schelpdieren

Haai, zwaardvis en marlijn moeten tijdens de zwangerschap worden vermeden. Ook bij rauwe vis en schaal- en schelpdieren bestaat er een hoog risico op voedselvergiftiging, dus oesters en sushi moeten geheel worden vermeden.

Zwanger & alcohol

Het is beter om alcohol geheel te vermijden tijdens de zwangerschap omdat hij rechtstreeks binnendringt in het lichaam van de baby door de placenta heen en rechtstreeks schade toebrengt aan de cellen en de ontwikkeling van de hersenen. Een alcoholvrije cocktail mag natuurlijk wel. Vlierbloesemlimonade en bruisend mineraalwater zijn een goed alternatief voor een Spritz en een cocktail van bruisend mineraalwater met citroen kan verfrissend zijn op een avondje uit. 

Zwanger & koffie

Hoge concentraties aan cafeïne zijn gerelateerd met baby's met een laag geboortegewicht en zelfs een miskraam. Het is beter dat je voor jezelf de grens zet op max. 200 mg cafeïne per dag. Dat zijn ongeveer 2 tassen oploskoffie of thee, of een grote beker vers klaargemaakte koffie. Ook cola bevat cafeïne, dus houd je consumptie ervan in de gaten.

Bekijk onze infographic, een handig overzicht van alles wat je wel en niet mag eten vóór, tijdens en na de zwangerschap!