U gaat de Femibion ​​website verlaten en wordt doorgestuurd naar een externe leverancier / partner website. Wilt u doorgaan?

FEMIBION has developed supplements for the special phases of pregnancy, from before conceiving to the end of breastfeeding. FEMIBION food supplements provide well chosen nutrients that, used as a complement to a balanced and varied diet, can support the mom and the baby during this special and exciting time.

FEMIBION has developed supplements for the special phases of pregnancy, from before conceiving to the end of breastfeeding.  FEMIBION food supplements provide well chosen nutrients that, used as a complement to a balanced and varied diet, can support the mom and the baby during this special and exciting time.

Veelgestelde vragen en antwoorden

Hoe kan ik mijn lichaam voorbereiden wanneer ik zwanger wil worden?

Uit onderzoek is gebleken dat de fysieke en mentale gezondheid, de levensstijl en het voedingspatroon van een moeder allemaal een grote invloed hebben op de ontwikkeling van haar baby. Daarom is het belangrijkste wat je kunt doen in de periode vóór de zwangerschap ervoor zorgen dat je gezond bent, dat je een gezonde levensstijl hanteert en dat je gezond eet. Hieronder vind je een aantal tips over hoe je je lichaam kan voorbereiden wanneer je wil zwanger worden:

  • Spreek met je arts over je plannen om zwanger te worden
  • Stop met roken
  • Zorg ervoor dat je minder alcohol drinkt
  • Een gezond gewicht is belangrijk, eet evenwichtig
  • Beweeg regelmatig
  • Maak een afspraak met je tandarts
  • Vermijd milieutoxines waar het kan
  • Als je je zorgen maakt over erfelijke ziektes in je familie, praat erover met je huisarts

Wanneer je wil zwanger worden, kan je ook beginnen met het innemen van foliumzuur of folaten – zoals het supplement Omnibionta® Pronatal Metafolin® - in combinatie met een gezonde voeding. Het is belangrijk om je lichaam voor te bereiden door je folaatniveau op peil te brengen. Door foliumzuur in te nemen vooraleer je zwanger bent, zal je al van bij de start van je zwangerschap de juiste folaatconcentratie bereiken.

Hou er rekening mee dat als je een bepaalde medische aandoening hebt, en je bijvoorbeeld geneesmiddelen inneemt tegen epilepsie, je erover moet praten met je arts. Het is immers mogelijk dat de dagelijkse dosis foliumzuur dan hoger moet liggen1.

¹Door een supplement van foliumzuur in te nemen, neemt de folaatconcentratie bij de moeder toe. Een lage folaatconcentratie bij de zwangere moeder is één van de risicofactoren voor afwijkingen in de ontwikkeling van de neurale buis bij de groeiende foetus. Vrouwen worden daarom aanbevolen om dagelijks een supplement van 400µg foliumzuur in te nemen gedurende minstens één maand vóór en tot drie maanden na de bevruchting. Het is wetenschappelijk bewezen dat een lage folaatconcentratie bij de moeder een belangrijke risicofactor vormt voor afwijkingen aan de neurale buis. Ook andere factoren, zoals erfelijke factoren, kunnen het risico op een afwijking aan de neurale buis verhogen. 

Wanneer is mijn vruchtbare periode?

Bevruchting is technisch gezien mogelijk vanaf twee dagen vóór de eisprong en tot één dag erna. Omdat het exacte tijdstip van de eisprong meestal niet bekend is, wordt de periode van dag 9 tot dag 15 in de menstruele cyclus van een vrouw als "vruchtbaar" beschouwd (in een normale cyclus van 28 dagen). Zorg ervoor dat je op regelmatige tijdstippen onbeschermde seks hebt in deze periode omdat de kans op bevruchting dan hoger is. Zijn jij en je partner gezond en vruchtbaar, dan is er een kans van 15-25% dat je zal zwanger worden.

Je kan op verschillende manieren je ovulatie berekenen. Met onze vruchtbaarheidskalender bijvoorbeeld kan je op een eenvoudige manier je vruchtbare periode vaststellen. Eén op de vijf vrouwen voelt soms een lichte pijn rond het tijdstip van de eisprong. Als dat ook voor jou geldt, noteer dan elke maand die datum en probeer om seks te hebben in de dagen die hieraan voorafgaan.

Kan ik zwanger worden meteen na het stoppen met de pil?

Vanuit medisch standpunt is er geen enkele reden waarom dit niet zou kunnen. Negen op de 10 vrouwen hebben opnieuw een normale cyclus na ongeveer twee weken na het stoppen met de pil. Het kan echter langer duren vooraleer je opnieuw een eisprong hebt. Het is daarom belangrijk dat je ten minste één maand voor je wil zwanger worden een supplement met foliumzuur/folaat begint in te nemen2. Heb je 3 tot 4 maanden na het stoppen met de pil je regels nog steeds niet gehad, dan is het belangrijk om je arts te raadplegen zodat die een onderliggend medisch probleem kan uitsluiten.

²Door een supplement van foliumzuur in te nemen, neemt de folaatconcentratie bij de moeder toe. Een lage folaatconcentratie bij de zwangere moeder is één van de risicofactoren voor afwijkingen in de ontwikkeling van de neurale buis bij de groeiende foetus. Vrouwen worden daarom aanbevolen om dagelijks een supplement van 400µg foliumzuur in te nemen gedurende minstens één maand vóór en tot drie maanden na de bevruchting. Het is wetenschappelijk bewezen dat een lage folaatconcentratie bij de moeder een belangrijke risicofactor vormt voor afwijkingen aan de neurale buis. Ook andere factoren, zoals erfelijke factoren, kunnen het risico op een afwijking aan de neurale buis verhogen. 

Waarom is gezond eten belangrijk als ik wil zwanger worden?

Gezond eten en gezond leven zijn de basiselementen om zwanger te worden. Je doet er ook goed aan om in deze periode extra op je voeding te letten.

Uit onderzoek blijkt dat vrouwen die willen zwanger worden niet altijd van alle voedingsstoffen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid innemen, zoals foliumzuur³ of ijzer4. Je kan meer lezen over gezonde voeding voor de zwangerschap in ons artikel Wat moet ik eten als ik zwanger wil worden?

3http://womenshealth.gov/publications/our-publications/fact-sheet/folic-acid.html#c

4https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/healthyliving/pregnancy-and-diet

Wanneer zou ik foliumzuur (folaten) moeten nemen?

Foliumzuur of folaten zijn belangrijk vóór je zwangerschap en tijdens je zwangerschap. Groenten met groene bladeren, gist en volkorenproducten zijn de belangrijkste bronnen van folaten. Vrouwen die willen zwanger worden of zwanger zijn, worden ook aangeraden om een foliumzuursupplement (400 µg per dag) in te nemen vanaf één maand voor de bevruchting in combinatie met een gevarieerde en evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl5.

 

 

 

5Door een supplement van foliumzuur in te nemen, neemt de folaatconcentratie bij de moeder toe. Een lage folaatconcentratie bij de zwangere moeder is één van de risicofactoren voor afwijkingen in de ontwikkeling van de neurale buis bij de groeiende foetus. Vrouwen worden daarom aanbevolen om dagelijks een supplement van 400µg foliumzuur in te nemen gedurende minstens één maand vóór en tot drie maanden na de bevruchting. Het is wetenschappelijk bewezen dat een lage folaatconcentratie bij de moeder een belangrijke risicofactor vormt voor afwijkingen aan de neurale buis. Ook andere factoren, zoals erfelijke factoren, kunnen het risico op een afwijking aan de neurale buis verhogen. 

 

 

Waarom is het eerste trimester van de zwangerschap zo allesbeslissend?

Tijdens de eerste 12 weken worden alle organen van je baby gevormd. Na die periode is het lichaam van je baby volledig gevormd en moet het zich verder ontwikkelen. Je kind is daarom erg kwetsbaar tijdens deze weken, vooral tussen dag 14 en dag 55 na de bevruchting. Eens het bevruchte eitje zich heeft ingenesteld in je baarmoeder, wordt de bloedsomloop van je baby met jouw lichaam verbonden via de placenta. Er zijn bepaalde stoffen zoals drugs, nicotine, geneesmiddelen en alcohol die deze barrière kunnen passeren en een normale orgaanontwikkeling kunnen verstoren. Dat kan spijtig genoeg leiden tot lichamelijke afwijkingen of een miskraam. Daarom is het uiterst belangrijk om tijdens de hele zwangerschap schadelijke stoffen te vermijden, tot en met het einde van de borstvoedingsperiode.

Ik word zelfs misselijk van mijn lievelingsparfum! Waarom is dat?

Door de zwangerschapshormonen wordt je geurvermogen aangescherpt, waardoor je neus tijdens de eerste weken uiterst gevoelig is. Onaangename geuren kunnen leiden tot misselijkheid, maar zelfs aroma's die je tevoren fijn vond, zoals je lievelingsparfum, kunnen ineens ondraaglijk lijken.

Het is ook waarschijnlijk dat ons lichaam ons via een verscherpte geur en smaak wil helpen om schadelijke stoffen voor de baby te vermijden. Zo kan bedorven voedsel bijvoorbeeld weerzinwekkend ruiken en de geur van koffie, wijn, bier en sigaretten ondraaglijk worden. Een beetje vervelend maar tegelijkertijd ook een ingenieuze natuurlijke bescherming van het lichaam!

Ik barst voor alles en niets in tranen uit. Zijn zulke emoties normaal?

Jazeker! Helemaal normaal. Stemmingswisselingen zijn een perfect normale bijwerking van een zwangerschap dankzij al die hormonen die door je lichaam gieren. Het ene moment ben je euforisch bij de gedachte je kindje in je armen te kunnen houden, het volgende moment begin je te huilen omdat je je autosleutels niet vindt! De mensen om je heen kunnen een beetje verward raken, maar leg hen uit dat je in deze periode een beetje gevoeliger bent en ze zullen het wel begrijpen. Slaapgebrek heeft ook een invloed op je stemming, dus zorg ervoor dat je op zijn minst 8 uur per nacht slaapt en doe nog extra dutjes indien mogelijk.

Kunnen we op de echografie zien of het een jongen of een meisje is?

Vanaf het tweede trimester kan je op een echografie het geslacht van je baby ontdekken. Natuurlijk is een echo niet altijd 100% zeker. Het kan moeilijk zijn om het geslacht te bepalen wanneer de baby met zijn rugje naar voren zit of teveel aan het bewegen is.

Mag ik langer dan 3 maanden foliumzuur innemen?

Ja, je mag beslist langer dan 3 maanden een foliumzuur/folaat-supplement innemen omdat foliumzuur (folaat) een bijdrage levert aan de verschillende lichaamsfuncties die ook na het eerste trimester belangrijk zijn. Het is bekend dat een voldoende hoeveelheid folaten of een voldoende inname van foliumzuur tijdens het eerste trimester van de zwangerschap, een rol spelen in de ontwikkeling van de neurale buis van de baby. Na 12 weken zijn alle organen van je baby gevormd, maar de behoefte aan folaten blijft hoog tijdens de hele zwangerschap en ook tijdens de borstvoeding. Het kan helpen om na het eerste trimester een supplement te blijven nemen, in combinatie met een gezonde voeding. Folaten dragen bij tot het weefselgroei bij de moeder, met inbegrip van placentaontwikkeling, bloedaanmaak en celdeling6

6Door een supplement van foliumzuur in te nemen, neemt de folaatconcentratie bij de moeder toe. Een lage folaatconcentratie bij de zwangere moeder is één van de risicofactoren voor afwijkingen in de ontwikkeling van de neurale buis bij de groeiende foetus. Vrouwen worden daarom aanbevolen om dagelijks een supplement van 400µg foliumzuur in te nemen gedurende minstens één maand vóór en tot drie maanden na de bevruchting. Het is wetenschappelijk bewezen dat een lage folaatconcentratie bij de moeder een belangrijke risicofactor vormt voor afwijkingen aan de neurale buis. Ook andere factoren, zoals erfelijke factoren, kunnen het risico op een afwijking aan de neurale buis verhogen. 

Ik heb zo'n zin in zoute voedingsmiddelen. Zijn er gezonde alternatieven?

Wees niet verrast als je constant zin hebt in chips en popcorn met zout. Er bestaan gezondere alternatieven om aan je zoutbehoefte te voldoen. Ansjovis en augurken  bevatten namelijk flink wat natrium.

Ik heb last van echte eetaanvallen, ik ben bang dat er te veel kilo's gaan bijkomen!

Je bent niet de enige met dit probleem, maar je moet proberen om jezelf een beperking op te leggen en niet te veel te eten. Let op met voedingsmiddelen die veel suiker bevatten. In plaats van je honger te stillen, zorgen ze ervoor dat je bloedsuikergehalte snel stijgt waardoor er meer insuline wordt afgescheiden en waardoor je snel een energiedip zal hebben.

Het geheim bestaat erin om je bloedsuikergehalte zo stabiel mogelijk te houden door geraffineerde koolhydraten te vermijden (voedingsmiddelen rijk aan zetmeel of suiker). Volkorenbrood, bruine rijst en pasta bevatten complexe koolhydraten en zijn daarom goede alternatieven.

Als je echt niet zonder iets zoets kan, is het beter om zelf iets klaar te maken. Bijvoorbeeld: een aardbeismoothie (op basis van melk, banaan, avocado en aardbeien), een handvol gedroogd fruit of een kommetje Griekse yoghurt met wat honing. Vaak kleine porties eten kan ook helpen om je bloedsuikergehalte stabiel te houden en hierdoor kan de ochtendmisselijkheid ook wat beperkt blijven.

Ik eet geen zuivelproducten – hoe kan ik ervoor zorgen dat ik genoeg calcium opneem?

Zuivelproducten zoals melk en yoghurt zorgen voor een snelle aanvoer van calcium (net als proteïnen en vitamine B12) maar ze zijn niet de enige calciumbron. Zo zijn er ook een aantal groenten die behoorlijk veel calcium bevatten. Boerenkool, venkel en spinazie zijn enkele voorbeelden. Noten (bijvoorbeeld hazelnoten, pistachenoten) en zaden (zoals maanzaad of sesamzaad) zijn ook goede calciumbronnen. Ook mineraalwater dat met calcium is verrijkt, kan je helpen om in je dagelijkse behoefte te voorzien. 

Ik ben vegetarisch. Is dat gevaarlijk voor een zwangerschap?

Een dieet dat geen vlees bevat maar wel eiwitten van dierlijke oorsprong zoals eieren, zuivelproducten (en vis als je een pescotariër bent) is prima. Het kan echter nuttig zijn om een supplement met vitaminen en mineralen in te nemen, zodat je in je dagelijkse behoefte aan belangrijke mineralen zoals ijzer, jodium, zink en calcium kan voorzien. Als je vegetarisch bent, heb je soms een tekort aan zulke mineralen. Een veganistisch dieet (helemaal geen producten van dierlijke oorsprong) is niet aan te raden tijdens de zwangerschap omdat het lichaam daardoor soms niet genoeg vitamine B12 binnenkrijgt. Die vitamine is enkel te vinden in dierlijke voedingsmiddelen. Ook vitamine D, ijzer en calcium kunnen een probleem vormen voor veganisten omdat het moeilijker is om dit via de voeding voldoende binnen te krijgen.

Waarom is tandheelkundige zorg zo belangrijk tijdens de zwangerschap?

Als je zwanger bent, kunnen de zwangerschapshormonen ervoor zorgen dat je tandvlees makkelijker gaat bloeden. Er is ook een verhoogde bloedtoevoer naar het tandvlees. Zwangere vrouwen hebben daarom een hoger risico op het ontwikkelen van een tandvleesontsteking (gingivitis). Er bestaat niet alleen een risico voor je tanden, er zijn ook steeds meer bewijzen dat tandvleesontstekingen gerelateerd zijn aan een verhoogd risico op een miskraam. Daarom moet je je tanden en tandvlees heel goed verzorgen wanneer je zwanger bent.

Als je zwanger bent, is het niet alleen belangrijk om voedingswaren met suiker te vermijden, maar ook om na elke maaltijd je tanden te poetsen (ten minste driemaal per dag en telkens ongeveer 2 minuten). Als het niet mogelijk is om meteen na een maaltijd je tanden te poetsen, dan kan suikervrije kauwgom een mogelijke oplossing zijn.

Met suikervrije kauwgom help je de tandplakzuren te neutraliseren. Je moet minstens 20 minuten kauwen, onmiddellijk na een maaltijd of na het drinken. Het is bij een zwangerschap ook altijd belangrijk om gevarieerd en evenwichtig te eten en een gezonde levensstijl aan te houden.

Heb je tijdens je zwangerschap last van ochtendmisselijkheid en moet je braken, wacht dan een half uur om je tanden te poetsen en begin met eerst grondig je mond te spoelen met alleen water. Als je op dat moment je tanden echt niet kan poetsen, is mondwater de beste oplossing tot wanneer je je minder misselijk voelt

Hoe gevaarlijk is het om een gsm te gebruiken wanneer je zwanger bent?

Op dit moment bestaat er geen bewijs voor dat de elektromagnetische straling van gsm's tot een verhoogd aantal geboorteafwijkingen of tot complicaties tijdens de zwangerschap zou leiden. Het zou kunnen dat we er binnen 20 jaar anders over nadenken, maar op dit moment lijkt het gebruik van een mobiele telefoon geen risico's in te houden voor het ongeboren kind. Als je je zorgen maakt, kan je proberen om je blootstelling aan de straling zo miniem mogelijk te houden. Vermijd vaak of lang bellen en bel handsfree

Vandaag had ik erg veel stress op het werk. Is dit schadelijk voor mijn baby?

Een hoog stressniveau is nooit goed maar vooral niet wanneer je zwanger bent. Daarnaast is het zeer moeilijk om stress te meten en is het dus onmogelijk om te zeggen vanaf welke niveau het een effect kan hebben op je baby. Het is ook onmogelijk om tijdens de komende negen maanden elke vorm van stress volledig te vermijden. Het zou best kunnen dat je daardoor zelfs meer stress ervaart! Beschouw dit als het ideale moment om je werkdruk wat te verlagen en praat er desnoods over met je manager. Anderzijds is het ook zo dat je baby waarschijnlijk wel een slechte dag of twee overleeft dus probeer je toch te ontspannen.

Mag ik fitnessen als ik zwanger ben?

Het is niet omdat je zwanger bent dat je verplicht bent om te stoppen met fitness. In tegendeel: actief blijven tijdens je zwangerschap heeft zeer veel voordelen zolang je gezond bent en er zich geen medische complicaties voordoen. Je vindt hierover meer in ons artikel "Kan ik nog aan sport doen nu ik zwanger ben?" 

Moet ik stoppen met lopen als ik zwanger ben?

Als je fysiek in vorm bent tijdens je zwangerschap, kan je zo lang blijven joggen als je wil. Sommige vrouwen blijven lopen tot ze bevallen. De meeste vrouwen, waaronder ook ervaren lopers, merken dat hun energie begint te dalen rond week 20 en dan kan lopen te vermoeiend worden. Als dat bij jou het geval is, kan je overschakelen op power walking of gewoon stevig wandelen.

Welke lichaamsbeweging je ook kiest, zorg ervoor dat je een goed paar ondersteunende, schokdempende sneakers aantrekt. Door de zwangerschapshormonen zijn je gewrichten en ligamenten soepeler en kan je sneller letsels oplopen.

Houd een rustig tempo aan waar zowel jij als je baby voordeel uithalen. Je vindt hierover meer in ons artikel "Kan ik nog aan sport doen nu ik zwanger ben?" 

Er zijn zoveel verschillende jongensnamen en meisjesnamen. Hoe moet ik kiezen?

Wat is de juiste naam voor mijn zoontje of dochtertje? Een naam is iets dat we voor het leven krijgen. De juiste naam kiezen voor je baby is dan ook iets waar je beter goed over nadenkt. Ontdek enkele tips die je kan volgen bij het kiezen van de juiste babynaam. Maak je echter geen zorgen. Zelfs als je geen beslissing kan nemen vóór je kindje geboren is, zal je wel weten wat de juiste naam is wanneer je je baby in je armen houdt.

Er zijn hoe dan ook tal van websites die je kunnen helpen bij het zoeken naar een naam, zoals www.kindengezin.be.

Voor jou aanbevolen