U gaat de Femibion ​​website verlaten en wordt doorgestuurd naar een externe leverancier / partner website. Wilt u doorgaan?

FEMIBION has developed supplements for the special phases of pregnancy, from before conceiving to the end of breastfeeding. FEMIBION food supplements provide well chosen nutrients that, used as a complement to a balanced and varied diet, can support the mom and the baby during this special and exciting time.

FEMIBION has developed supplements for the special phases of pregnancy, from before conceiving to the end of breastfeeding.  FEMIBION food supplements provide well chosen nutrients that, used as a complement to a balanced and varied diet, can support the mom and the baby during this special and exciting time.

Zwangerschapskwaaltjes

De eerste weken van een beginnende zwangerschap kunnen een echte uitdaging zijn. Je krijgt te maken met vervelende zwangerschapskwaaltjes zoals misselijkheid en vermoeidheid. Wij lijsten enkele tips op om met die kwaaltjes om te gaan.

Vermoeidheid bij zwangerschap

De meesten onder ons zijn af en toe wel eens vermoeid maar wanneer je zwanger bent, gaat het eerder om een zware fysieke uitputting. Hoewel dit begrijpelijk is gezien de extra eisen die de baby stelt aan je lichaam, kan het bijzonder vervelend zijn als je werkt. Vul je energieniveau aan door zoveel mogelijk te slapen wanneer je niet op je werk bent: doe bijvoorbeeld een dutje wanneer je thuiskomt of ga na het avondeten meteen naar bed. Trakteer jezelf op ontbijt in bed tijdens het weekend en rust wanneer je maar kan. Ja, het leven zal wat saaier worden de komende 12 weken maar rond het tweede trimester zou je energiepeil opnieuw wat hoger moeten liggen.

Opgeblazen gevoel en winderigheid bij beginnende zwangerschap

Hoewel je baby in de eerste weken amper zo groot is als een boon, kan je toch het gevoel hebben dat je jeans een beetje te strak zit. Dit komt hoofdzakelijk door de werking van het zwangerschapshormoon progesteron. Dit hormoon helpt om de baarmoederwand te handhaven maar zorgt er ook voor dat alle slappe spieren in het lichaam zich gaan ontspannen. Een van de gevolgen hiervan is dat je spijsverteringsstelsel trager gaat werken en je meer last krijgt van winderigheid. Het is een goed idee om veel water zonder koolzuurgas te drinken en meer vezels te eten (zoals bruin brood). Je kunt ook overwegen om een ritsverlenger aan te schaffen om je wat comfortabeler te voelen tot je beslist om in enkele zwangerschapskleren te investeren.

Vaak plassen als je zwanger bent

Vaker gaan plassen is meestal een van de eerste tekenen van een zwangerschap en kan al optreden in de eerste zes weken. Dit heeft te maken met de werking van zwangerschapshormonen op de nieren waardoor je urineblaas zich vaker vult. Het is mogelijk dat je 's nachts moet opstaan om naar toilet te gaan maar het zijn natuurlijk de frequente bezoekjes aan het toilet op het werk die je kunnen verraden. Zorg ervoor dat je minder moet plassen door vochtafdrijvende dranken te vermijden zoals koffie, thee en alcohol (wat je op dit moment trouwens al helemaal zou moeten vermijden) en moet je toch gaan plassen, buig dan voorover om zeker te zijn dat je blaas helemaal is leeggeplast.

Zwangerschap en ochtendmisselijkheid

Gewoonlijk treden rond de zevende week aanvallen van misselijkheid op. Hoewel dit een teken is dat je lichaam gezonde zwangerschapshormonen aanmaakt, kan je je er toch flink ellendig door voelen. Zeker als je al dat ongemak moet wegmoffelen. Misselijkheid wordt vaak veroorzaakt door een lage bloedsuikerspiegel. Door vaak kleine hoeveelheden te eten, kan je dit wat intomen. Neem meteen na het opstaan een ontbijt en houd crackers en noten bij de hand (of om het even wat je binnen kunt houden) om tussendoor wat te knabbelen. Maar vooral, herinner jezelf eraan dat de periode van misselijkheid zal voorbijgaan. Vele vrouwen voelen zich rond het tweede trimester opnieuw prima. In die periode zal ondertussen iedereen weten dat je zwanger bent en krijg je toch veel medeleven!