U gaat de Femibion ​​website verlaten en wordt doorgestuurd naar een externe leverancier / partner website. Wilt u doorgaan?

FEMIBION has developed supplements for the special phases of pregnancy, from before conceiving to the end of breastfeeding. FEMIBION food supplements provide well chosen nutrients that, used as a complement to a balanced and varied diet, can support the mom and the baby during this special and exciting time.

FEMIBION has developed supplements for the special phases of pregnancy, from before conceiving to the end of breastfeeding.  FEMIBION food supplements provide well chosen nutrients that, used as a complement to a balanced and varied diet, can support the mom and the baby during this special and exciting time.

Kan ik nog sporten nu ik zwanger ben?

Vele zwangere vrouwen vragen zich af of ze mogen sporten tijdens hun zwangerschap. In dit artikel bekijken we de voordelen van sporten tijdens je zwangerschap, de veiligste sporten en de tekenen dat je het misschien wat rustiger aan moet doen.

De voordelen van sporten tijdens je zwangerschap

Bewegen is goed voor jou én voor je baby. Zolang je gezond bent en een normale zwangerschap hebt, is er geen reden om ermee te stoppen. Door te sporten, krijg je meer energie, slaap je beter en vermindert het risico op zwangerschapsproblemen zoals rugpijn, hoge bloeddruk en zwangerschapsdiabetes. Het is goed voor je uithoudingsvermogen en doet je kracht toenemen, zodat je beter gewapend bent tegen de weeën. Je komt ook minder snel bij. Ten slotte wordt je bloedsomloop geboost, waardoor je baby meer zuurstof krijgt. Er zijn met andere woorden zeer veel gezondheidsvoordelen.

Wat zijn de veiligste sporten voor zwangere vrouwen?

De veiligste sporten zijn sporten waarbij er weinig druk wordt uitgeoefend: wandelen, zwemmen, water aerobics, de hometrainer, … Daarbij worden je hart en spieren getraind, maar is er niet teveel druk op je gewrichten. Hoe meer gevorderd je zwangerschap is, hoe meer je voor druk moet opletten.

Tijdens de zwangerschap worden je gewrichten onder invloed van hormonen soepeler, waardoor je sneller geblesseerd kan geraken. Daarom moet je het voorzichtig aan doen met activiteiten waarbij veel druk wordt uitgeoefend. Maar als je een regelmatige jogger bent met sterke gewrichten, kan je toch een tijdje doorgaan met joggen. Het is vooral belangrijk om te stoppen in geval van problemen.

Tijdens de zwangerschap loop je een groter risico om te vallen omdat je zwaartepunt verandert en daardoor je evenwicht beïnvloedt is. Daarom is het beter om weg te blijven van mogelijk gevaarlijke sporten zoals paardrijden, mountainbiken of skiën. Een ernstige val kan immers gevolgen hebben voor je baby. Zo zijn contactsporten zoals kickboksen, judo of squash ook niet geschikt.

Yoga en strekoefeningen zijn prima maar als je deelneemt aan fitnesslessen, vertel dan aan de trainer dat je zwanger bent. Of nog beter, zoek lessen die op zwangere vrouwen zijn afgestemd.

Overdrijf ik niet?

Tijdens het sporten zou je steeds een gesprek moeten kunnen voeren zonder buiten adem te raken. Geraak je buiten adem, stop dan want dit zou een effect kunnen hebben op de zuurstof die je baby krijgt.

Stop altijd als je je uitgeput of onwel begint te voelen en probeer te vermijden dat je het te warm krijgt omdat je daardoor duizelig kan worden. Je krijgt het sneller warm wanneer je zwanger bent, dus drink veel water en raadpleeg je arts als je bezorgd of ongerust bent over wat dan ook.

Na de zwangerschap zal je misschien ook nog wat moeten werken om die zwangerschapskilo’s weg te werken. Ontdek 6 doeltreffende oefeningen voor nieuwe mama’s.