U gaat de Femibion ​​website verlaten en wordt doorgestuurd naar een externe leverancier / partner website. Wilt u doorgaan?

FEMIBION has developed supplements for the special phases of pregnancy, from before conceiving to the end of breastfeeding. FEMIBION food supplements provide well chosen nutrients that, used as a complement to a balanced and varied diet, can support the mom and the baby during this special and exciting time.

FEMIBION has developed supplements for the special phases of pregnancy, from before conceiving to the end of breastfeeding.  FEMIBION food supplements provide well chosen nutrients that, used as a complement to a balanced and varied diet, can support the mom and the baby during this special and exciting time.

Zwanger worden: tips om je goed te voelen en er goed uit te zien

Zwanger worden gebeurt niet altijd even snel. In plaats van de moed te verliezen, kan je deze tijd echter gebruiken om aandacht aan jezelf te geven. Enkele tips hoe je de komende maanden er op je best kan uitzien en voelen.

Tip 1: Kom uit je comfortzone

Soms is er een uitdaging voor nodig om ons uit onze comfortzone te brengen en ons eraan te herinneren hoe fantastisch we wel zijn. Begin met een nieuwe hobby, volg een avondcursus of boek een reis in het buitenland. Iets nieuws proberen kan enorm verkwikkend werken omdat het ons ertoe aanzet om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en te groeien als mens. Heb je een bucket list? Het is nu het moment om enkele items af te vinken!

Tip 2: Sporten om zwanger te worden

Sporten is één van de beste manieren om je humeur op te krikken door de afgifte van chemische stoffen in je hersenen die je goed doen voelen. Het helpt je echter ook om lichamelijk fit te blijven. Met een gezond BMI (tussen 19,5 en 24,5) heb je de beste kansen op zwanger worden, dus het loont de moeite om je gewicht in het oog te houden. Als je iemand bent die niet graag sport of lessen volgt, kan regelmatig zwemmen en wandelen al even goed zijn voor je lichaam. Doe iets wat je graag doet, dan is de kans dat je het blijft doen veel groter, ook als je zwanger bent geworden.

Tip 3: Breng tijd door met je geliefden

Vrienden en familie ontmoeten is belangrijk om je gevoel van eigenwaarde te helpen ontwikkelen en niet in het minst om je te herinneren wat plezier maken is. Spreek af met je beste vrienden tijdens de lunchpauze, organiseer een avondfeest voor iedereen die je lief is of trek er met de familie een dag op uit. Alles om je te helpen herinneren hoeveel mensen er van je houden.

Tip 4: Gezond eten

Een gevarieerd en evenwichtig dieet is niet alleen zeer belangrijk als je zwanger bent. Ook de voeding die je inneemt vóór de bevruchting kan een belangrijk verschil maken. Wanneer je zwanger wilt worden, besteed je best extra aandacht aan een evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl zodat je lichaam zich kan voorbereiden op een zwangerschap. Dit houdt in dat je een verstandige combinatie inneemt van eiwitten (die je vindt in vlees, kip, vis, eieren), vetten (zuivelproducten, vette vis, avocado's en olijfolie), complexe koolhydraten (volkorenbrood, bruine rijst en pasta) en veel groenten en fruit. Er wordt aanbevolen dat vrouwen een supplement van foliumzuur/folaat innemen vóór de zwangerschap en hiermee beginnen ten minste een maand vóór de bevruchting om op die manier een voldoende hoeveelheid folaat op te bouwen[1].

Vette vis is een bron van omega-3-vetzuren, zoals DHA en EPA. DHA is één van de stoffen waarvan de behoefte tijdens de zwangerschap en de borstvoedingsperiode is toegenomen. Het wordt daarom aanbevolen om dagelijks een extra hoeveelheid van 200 mg DHA in te nemen naast de dagelijkse hoeveelheid van 250 mg DHA en EPA. Een supplement dat je inneemt tijdens de zwangerschap met 200 mg DHA en andere belangrijke stoffen kunnen jou en je baby in deze periode ondersteunen[2]. 

1 Inname van extra foliumzuur verhoogt de foliumzuurconcentratie bij de moeder. Een lage folaatconcentratie bij de moeder is een van de risicofactoren voor afwijkingen in de ontwikkeling van de neurale buis bij de groeiende foetus. Vrouwen worden daarom aanbevolen om dagelijks 400µg extra foliumzuur in te nemen gedurende minstens één maand vóór en tot drie maanden na de bevruchting. Het verband tussen een lage folaatconcentratie bij de moeder als belangrijke risicofactor voor afwijkingen aan de neurale buis is wetenschappelijk bewezen. Naast deze factor zijn er ook andere (zoals erfelijke factoren) waardoor het risico op een afwijking aan de neurale buis kan toenemen.

2 Wanneer de moeder omega-3 DHA inneemt, draagt dit bij aan de normale ontwikkeling van de hersenen en ogen van de foetus en de zuigeling die borstvoeding krijgt. Bij DHA wordt een gezond effect geobserveerd vanaf een dagelijkse inname van 200 mg DHA bij zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, bovenop de dagelijkse inname voor volwassenen van omega-3-vetzuren (250 mg DHA + EPA).

Tip 5: Doe aan mindfulness

Je richten op de dingen die je nu hebt in plaats van dat waar je zo naar verlangt, kan je helpen om de dingen weer in perspectief te zien en je helpen beseffen hoe gelukkig je bent. Als je bijvoorbeeld merkt dat je over de toekomst zit te piekeren, maak dan in gedachten een lijstje met drie dingen waarvoor je op dat moment dankbaar bent. Dit kunnen zijn: de tas warme thee in je handen, een mooie zonnige ochtend of de glimlach van je partner.

Tip 6: Afspraak maken met dokter

Maak je je zorgen over je vruchtbaarheid, heb je een bepaalde medische aandoening (zoals epilepsie of diabetes) of heb je eerder een kind gehad met een afwijking aan de neurale buis? Praat dan met je arts wanneer je zwanger wilt worden. Hij of zij zal kunnen uitsluiten dat de vruchtbaarheidsproblemen van medische aard zijn, zoals een onevenwicht in hormonen of een voedingstekort, en zal je hierover raad kunnen geven. Hopelijk zal dit je helpen je te ontspannen.