U gaat de Femibion ​​website verlaten en wordt doorgestuurd naar een externe leverancier / partner website. Wilt u doorgaan?

FEMIBION has developed supplements for the special phases of pregnancy, from before conceiving to the end of breastfeeding. FEMIBION food supplements provide well chosen nutrients that, used as a complement to a balanced and varied diet, can support the mom and the baby during this special and exciting time.

FEMIBION has developed supplements for the special phases of pregnancy, from before conceiving to the end of breastfeeding.  FEMIBION food supplements provide well chosen nutrients that, used as a complement to a balanced and varied diet, can support the mom and the baby during this special and exciting time.

Hoe kan ik me het beste voorbereiden qua voeding op mijn zwangerschap?

Als je van plan bent om binnenkort zwanger te worden, moet je er in het bijzonder voor zorgen om een gezonde levensstijl aan te houden. Een belangrijk deel hiervan is aandacht besteden aan je voedingsbehoeften en een gevarieerd en evenwichtig dieet volgen, naast alcohol en nicotine vermijden en een normaal gewicht nastreven. Hierdoor krijgt je baby de best mogelijke start in dit leven.

Een gezond, gevarieerd en evenwichtig dieet

Het officiële advies1 wat betreft voeding is om de algemene regels inzake gezonde voeding te volgen mits een paar aanpassingen. Zo krijg je niet alleen de juiste voedingsstoffen binnen, dit helpt je ook om een gezond gewicht te behouden en dat zal op zijn beurt je kansen verhogen om zwanger te worden.

Een evenwichtig dieet omvat per dag ten minste vijf porties fruit en groenten, drie porties zetmeelrijke voedingsmiddelen zoals brood, pasta, graanproducten of rijst (bij voorkeur altijd volkoren), twee tot drie porties eiwitten zoals mager vlees en kip, vis, eieren en peulvruchten, en drie porties zuivelproducten (liefst magere) zoals melk, yoghurt of kaas.

Probeer om twee porties vis per week te eten, waarvan 1 keer een vette vissoort zoals zalm, forel, sardienen of makreel. Vette vis bevat omega-3 vetzuren zoals EPA en DHA. De aanbevolen dagelijkse inname van omega-3 vetzuren voor volwassenen is 250mg DHA en EPA. Voor zwangere vrouwen en moeders die borstvoeding geven wordt een dagelijkse extra hoeveelheid van 200mg DHA aanbevolen (je kan dit ook innemen via bijvoorbeeld een voedingssupplement voor zwangerschap). Wanneer de moeder omega-3 DHA inneemt, draagt dit bij aan de normale ontwikkeling van de hersenen en ogen van de foetus en van de zuigeling die borstvoeding krijgt.

Het is ook een goed idee om je ijzerreserves aan te vullen. Eet dus vaak voedingsmiddelen die ijzer bevatten zoals rood vlees, peulvruchten, gedroogd fruit, brood, groene groenten en verrijkte ontbijtgranen.

 

http://www.nutrition.org.uk/nutritionscience/life/pregnancy-and-pre-conception.html?start=1

Moet ik een supplement nemen?

Het is sowieso altijd belangrijk om een gezonde levensstijl aan te houden en gevarieerd en evenwichtig te eten zodat je lichaam de voedingsstoffen krijgt die het nodig heeft. Wanneer je zwanger wordt, zijn je behoeften aan sommige voedingsstoffen verhoogd. Folaat is één van de belangrijkste voedingsstoffen in de periode vóór de bevruchting en de eerste maanden van de zwangerschap. Het wordt aanbevolen om je dieet dagelijks aan te vullen met een supplement van 400µg foliumzuur/folaat. Dit is belangrijk voor de ontwikkeling van je baby.*

Uit onderzoek zou ook blijken dat zwangere vrouwen in noordelijke landen vaak lage concentraties aan vitamine D hebben, vooral tijdens de winter. Hoewel vitamine D voorkomt in bepaalde voedingsmiddelen zoals eieren, vlees, vette vis en zuivelproducten, wordt de grootste hoeveelheid van onze vitamine D aangemaakt in de huid wanneer die wordt blootgesteld aan het zonlicht in de zomer. Zorg daarom dat je tijdens de periode voor de bevruchting en de zwangerschap voldoende vitamine D inneemt.2 3

Misschien wil je zelfs een speciaal op maat gemaakt prenataal supplement innemen met foliumzuur/folaat en andere voedingsstoffen zoals vitamine D, als aanvulling op een gevarieerd en evenwichtig dieet en om je in de komende maanden te ondersteunen.

http://www.nhs.uk/Conditions/pregnancy-and-baby/pages/vitamins-minerals-supplements-pregnant.aspx

https://www.rcog.org.uk/globalassets/documents/guidelines/scientific-impact-papers/vitamin_d_sip43_june14.pdf

*Door een supplement van foliumzuur in te nemen, neemt de folaatconcentratie bij de moeder toe. Een lage folaatconcentratie bij de zwangere moeder is één van de risicofactoren voor afwijkingen in de ontwikkeling van de neurale buis bij de groeiende foetus. Vrouwen worden daarom aanbevolen dagelijks een supplement van 400µg foliumzuur in te nemen gedurende minstens één maand vóór en tot drie maanden na de bevruchting. Het is wetenschappelijk bewezen dat een lage folaatconcentratie bij de moeder een belangrijke risicofactor vormt voor afwijkingen aan de neurale buis. Ook andere factoren, zoals erfelijke factoren, kunnen het risico op een afwijking aan de neurale buis verhogen. 

Wat je moet vermijden

Te hoge dosissen van vitamine A (retinol) kunnen schadelijk zijn voor je ongeboren baby. Vermijd daarom lever of producten op basis van lever zoals paté en supplementen die leverolie bevatten.

 

Rook je, zoek dan hulp om nu te stoppen want roken tijdens je zwangerschap wordt gelinkt aan een reeks problemen, van miskraam tot laag geboortegewicht. Vermijd ook alcohol, want dit kan een ernstig negatieve werking hebben op de fysieke en mentale ontwikkeling van een ongeboren baby. De alcohol bereikt de ongeboren baby via de bloedstroom van de mama.  De alcoholconcentratie zal dus dezelfde zijn bij de mama als bij de baby.